تغذیه و سلامتی

علت انگشت مکیدن کودک شما چیست و راه حل آن چه می باشد؟

مکیدن انگشت کودک

علت انگشت مکیدن کودک شما چیست و راه حل ان چه می باشد؟

برخی از کودکان تمایل دارند انگشت شست خود را بمکند و بسیاری از مادران از این کار متنفرند. این یکی از عادت ها یی است که ممکن است بی دلیل به وجود بیاید و از بین برود. اما برای بسیاری از مادران این عادت آزار دهنده است. و آنها همیشه به دنبال راه ها یی هستند که این عادت فرزندانشان را ترک دهند. به خصوص اگر از سایر اعضای خانواده یا دوستان انتقادی بشنوند. برای آنها بسیار ناراحت کننده خواهد بود.

ما به شما کمک می کنیم تا با چند ترفند بی دردسر، کودکان شما عادت مکیدن شست را ترک کند.

 

اول، چرا کودک من شست خود را می مکد؟

مکیدن شست در میان نوزادان، به ویژه نوزادان، کاملاً طبیعی و رایج است. این یک رفلکس طبیعی و غیرارادی است که به کودکان احساس آرامش و امنیت می دهد. به همین دلیل است که اکثر نوزادان تمایل دارند این کار را درست قبل از خواب انجام دهند. بسیاری از متخصصان و متخصصان اطفال می گویند که این موضوع جای نگرانی ندارد. همانطور که کاملا عادی و متداول است.

 

آیا مکیدن شست مدت زیادی طول می کشد؟

معمولا اکثر نوزادان بدون نیاز به مداخله والدین از مکیدن شست خود دست می کشند. آنها این عادت را خودشان ترک می کنند. ، آنها معمولا در حدود شش یا هفت ماهگی  متوقف می شوند. از سوی دیگر، سایر نوزادان در سن دو یا چهار سالگی این عادت را ترک می کنند. این زمان بستگی به این دارد که چه زمانی کودک دیگر نیاز به این عادت برای آرام کردن خود ندارد.

 

آیا باید به کودکم کمک کنم متوقف شود؟

مکیدن شست چیزی نیست که قبل از دندان درآوردن  نگران آن باشید . با این حال، دندانپزشکان می گویند که ممکن است روی فک و دندان های کودک شما با رشد او تأثیر بگذارد. و در حالی که اکثر آنها به والدین توصیه می کنند که به نوزادان خود کمک کنند تا مکیدن انگشت شست خود را متوقف کنند. بسیاری دیگر از کارشناسان از والدین می خواهند که قبل از سن پنج سالگی مداخله نکنند.

 

دلیل این توصیه این است که از فشار یا درگیری با کودک خود اجتناب کنید. نباید در سنین پایین بین شما و فرزندتان تنش ایجاد شود. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که کودک شما از این عادت برای از بین بردن استرس استفاده می کند. و چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند به کودک کوچک استرس وارد کند، مانند خستگی، خواب آلودگی یا ملاقات با افراد جدید. بنابراین، بسیار مهم است که آنها را حتی بیشتر از آنچه هستند تحت استرس قرار ندهید. در عوض، شما به حرکات خوب و مثبت نیاز دارید تا به کودکتان کمک کند مکیدن انگشت شست خود را متوقف کند.

 

چگونه به کودک خود کمک کنیم مکیدن انگشت شست را متوقف کند؟

 

۱- با او گفتگو کنید

اگر کودک شما پیش دبستانی است، سعی کنید یک مکالمه ای در این مورد داشته باشید. راه های دیگری را برای کمک به آنها در زمان ناراحتی و استرس پیشنهاد کنید. مانند صحبت کردن با شما، درخواست در آغوش گرفتن در هنگام استرس، یا رنگ آمیزی. به کودک خود توضیح دهید که این عادت می تواند به دندان های او آسیب برساند . یابه او بگویید  این عمل شما می تواند آ اثر ورود ویروس ها یا میکروب ها شما را بیمار کند. می توانید از تصاویر و ارجاع به شخصیت های کارتونی برای درک بهتراین موضوع استفاده کنید. مطمن باشید این مکالمات شما بر فرزند  شما خیلی تأثیر خواهد گذاشت.

 

اگر نمیدانید از پزشک کودک خود در اولین معاینه فرزند تان چه بپرسید؟ در اینجا بخوانید.

 

۲- به فرزندتان خوب و کافی توجه کنید.

کودک شما ممکن است از مکیدن انگشت شست به دنبال راهی برای جلب توجه شما استفاده کند. زمانی که کودک انگشت شست خود را نمی مکد، به اندازه کافی توجه کنید. به این ترتیب او بدون اینکه دست به اقدامات شدید بزند متوجه می شود که توجه شما را جلب کرده است .

 

۳- از تقویت مثبت استفاده کنید.

تقویت مثبت و پاداش های اندک برای کودکان کوچک معجزه می کند. هر زمان که کودک شما انگشت شست خود را نمی مکد، می توانید از یک نمودار کوچک یا تخته با ستاره های طلایی استفاده کنید. به عنوان مثال، به آنها بگویید اگر 10 ستاره طلایی جمع کنند، یک اسباب بازی جدید یا یک خوراکی خوشمزه دریافت خواهند کرد. استفاده از روش تقویت مثبت برای کمک به کودکان برای ترک عادت های بد و اتخاذ عادات خوب بسیار کارآمد است.

 

۴- دلیل مکیدن انگشت شصت را پیدا کنید

مراقب فرزندتان باشید و سعی کنید دلایل انجام این کار را بفهمید. به عنوان مثال، کودکان ممکن است به دلیل خواب آلودگی انگشت شست خود را بمکند. اگر چنین است، اجازه ندهید کودکتان اینقدر خواب آلود شود و زمان خواب مناسبی را تعیین کنید و به آن پایبند باشید. از طرف دیگر، اگر او این کار را به دلیل ترس از چیزی انجام می دهد، باید حمایت عاطفی داشته باشید. مثل یک آغوش و چند کلمه شیرین.

 

۵- گر او را موقع مکیدن انگشت دیدید با ملایمت رفتار کرده و از او بخواهید حرکات دیگر که برای کودک خوشایند است انجام دهد .

اگر او را در حال مکیدن انگشت شست خود گرفتید از سرزنش یا فریاد زدن بر سر کودک خودداری کنید. همچنین از بیرون کشیدن دست او از دهانش خودداری کنید. برای عبور از این، به حرکات ملایم و دلپذیر تر به جای حرکات خشن استفاده کنید. به عنوان مثال، به کودک خود بگویید که یک لبخند بزرگ به شما نشان دهد، این به او یادآوری می کند که دستش را بردارید، لبخند بزند و احساس کند از طرف شما حمایت می شود. احتمال استرس را کاهش می دهد.

 

۶- از فشار و زور برای ترک عادت بپرهیزید.

برخی از والدین فرزندان خود را مجبور می کنند که دستکش بپوشند، برخی دیگر کرم می زنند تا طعم ناخوشایندی در فرزندانشان ایجاد شود. چنین اقداماتی کودک شما را بیشتر تحت فشار و ترس قرار می دهد.

 

۷- به خودتان یادآوری کنید، مکیدن انگشت موقتی است.

به خاطر داشته باشید: فرزند شما با انگشت شست در دهان به دانشگاه نمی رود. این عادتی است که در نهایت کودکان از آن خارج می شوند. اگر چیزی است که شما را آزار می دهد، یک نفس عمیق را توصیه می کنیم. از درگیری یا ایجاد استرس بیشتر دوری کنید. مکیدن شست یک چیز موقتی است که در نهایت به خودی خود برطرف می شود.

 

در آخر سورین لند  از شما می خواهد که با عشق و دلسوزی به چنین مسائلی رسیدگی کنید. منطقه امنی را برای فرزندتان ایجاد نمایید. و نگران نباشید چنین مسائلی با یک چشم به هم زدن حل می شود.

 

سورین لند حامی مادر و کودک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *