آکادمی, مادرانه

رابطه بین خواب و سلامت روان مادران دارای نوزاد

خواب مادران

رابطه بین خواب و سلامت روان مادران دارای نوزاد

 

چه چیزی بهتر از بیدار شدن از خواب رویائی آرامش بخش است؟ یک سوم زندگی مان را در خواب سپری می کنیم ، ولی این وقت تلف کردن نیست. در واقع ، خواب، مستقیماً مسئول چگونگی ایجاد ، شادابی  و نشاط در  ساعت های بیداری ما است. عادات خواب خوب به بدن ما کمک می کند که خاطرات و حافظه خود را حفظ کند ، عضلات و بافت شکسته بدن را ترمیم کند ، سیستم ایمنی بدن و سلامت روانی ما را تقویت کند ، اشتها را کنترل می کند و هورمونهای بدن را متعادل و بدن را شارژ می سازد. همانطور که می دانید ، خواب ناکافی می تواند باعث شود احساس ناامیدی و خستگی داشته باشیم. وقتی زنان، مادری را تجربه می کنند ، به نفع آنهاست که برنامه خواب خود را به عنوان یکی از اولویت های مهم، تعیین کنند. یک مادر خوب زمانی می تواند با کودک خود همراه باشد که بتواند سرحال و شاداب باشد. اگر در طی چند هفته گذشته تلاش کرده اید که به درستی بخوابید ولی اغلب از خواب بیدار شده اید ، این بدان معنی است که شما بی خوابی را تجربه کرده اید. و اگر این روند ادامه دار شود باعث بروز اختلالات خواب می شود.

 

خواب طبیعی اغلب با تغییرات هورمونی و همچنین تغییرات زندگی عاطفی و استرس زا مختل می شود.

 

اختلال خواب برای مادران دارای نوزاد جدید همیشه بوجود می آید به همین دلیل والدین و مادران الگوهای بی خوابی را مرتبا تجربه می کنند. تجربه چند شب بیداری هر از گاهی کاملا طبیعی است اما زمانی که این روند استمرار پیدا کند باعث اختلال در وضعیت طبیعی بدن می گردد و می تواند مشکل ساز شود.
بی خوابی مزمن می تواند تا حد زیادی بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر بگذارد و همچنین می تواند باعث ایجاد احساس خستگی و استرس مداوم شود ، و به شدت بر سطح انرژی و سایر عملکردهای نظارتی بدن تأثیر می گذارد. اگر این مورد مداوم ایجاد شود می تواند بر خلق و خوی و توانایی تمرکز شما نیز تأثیر بگذارد.

 

فکر کردن به بی خوابی خودش باعث بروز تشدید عوامل بی خوابی می گردد.

رابطه بین خواب و سلامت روان متقابل است. استرس ، اضطراب و افسردگی برخی از شایع ترین دلایل بی خوابی است. در حقیقت ، هر سه با بی خوابی که ایجاد می کنند تشدید می شوند. به عنوان مثال ، بزرگسالانی که بیشتر می خوابند میزان استرس کمتری نسبت به کسانی که ساعات کمتری می خوابند را گزارش کرده اند. و کسانی که سطح استرس کمتری دارند ، احتمالاً خواب با کیفیت بسیار خوبی را گزارش می کنند. به همین دلیل مراقبت از استرس، افسردگی و یا خواب، به طور خودکار به نفع دیگری هم خواهد بود.
برخی از داروها یا مشکلات بهداشتی نیز می توانند باعث بی خوابی شوند.

عواملی که باعث ایجاد یک خواب خوب برای مادران می شوند عبارتند از:  دمای اتاق خواب ، تنظیم مجدد برنامه خواب خود مطابقت با خواب نوزادان ، انجام ورزش در طول روز می باشند. یک محیط خوب ایده ال برای خواب محیطی است که کمی خنک و ساکت و تاریک باشد.

 

دستیابی به یک متخصص بهداشت روان می تواند در طول این فرآیند از شما پشتیبانی کند و مشاوره می تواند به مدیریت تغییرات زندگی که پس از تولد یک نوزاد جدید انجام می شود ، کمک زیادی کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.