فرزند پروری

تکنیک های حمام کردن نوزادان که هر مادری باید بداند

تکنیک های حمام کردن نوزادان

تکنیک های حمام کردن نوزادان که هر مادری باید بداند

حمام کردن نوزاد اگرچه کمی ترسناک است، اما یک تجربه جدید و زیبا برای مادران جوان و تازه وارد است. به همین دلیل است که اکثر مادرانی که فرزندشان تازه متولد شده به کمک و راهنمایی در مورد حمام کردن نوزادان خود نیاز دارند. بهترین راهنمای کامل برای  شما  آموختن تکنیک های حمام کردن نوزاد تازه متولد شده است که شما به دانستن آن نیاز دارید.

حمام کردن کودک خود فوق العاده است

این تجربه هم برای شما و هم برای کودکتان فوق العاده است. در اینجا به برخی از دلایل ان اشاره می کنیم.

– پیوند بین شما و کودکتان را تقویت می کند. هیچ مکانی امن تر از بودن در آغوش والدین برای نوزادان وجود ندارد. در حالی که شما در حال تمیز کردن کودک خود هستید، او میزان عشق، مراقبت و توجه شما را به خود احساس می کند. همیشه به مادران جدید توصیه می کنیم هنگام حمام کردن نوزادان خود آواز و شعر بخوانند و یا با آنها صحبت کنند. وقت حمام کردن ، می‌تواند زمانی را که  احساسات نوزاد لازم دارد که تحریک شود، را برای او فراهم کند.

– حمام کردن نوزادان حواس آنها را چه جسمی و چه عاطفی رشد می دهد. شنیدن، لمس کردن و شنیدن صداهای آب، نقش مهمی در تحریک حواس کودک دارد. همچنین، می توانید نام اعضای بدن را به کودک خود آموزش دهید و با گذشت زمان کودک شما قادر خواهد بود آنها را از هم جدا کند.

– آرامش و آرام شدن از نتایج اجتناب ناپذیر پس از حمام است. بسیاری از کارشناسان، حمام کردن نوزادان را قبل از خواب توصیه می کنند، زیرا به آرامش آنها کمک می کند. همچنین راهی برای ایجاد یک روال خواب خوب است زیرا نوزادان حمام کردن را به شب و زمان خواب مرتبط می‌کنند.

تکنیک های حمام کردن نوزادان

متخصصان توصیه می کنند از حمام کردن نوزادان در وان حمام خودداری کنید، به خصوص اگر ناف بچه هنوز نیفتاده باشد. اگر پسر داشتید و او ختنه شده بود، باید صبر کنید تا زخم او به طور کامل خوب شود. در این زمان ها می توانید کودک خود را با دستمال مرطوب و حوله مرطوب تمیز کنید. برای انجام کار می توانید از زیرانداز تعویض استفاده کنید.

چه زمانی کودک خود را حمام کنید؟

نوزادان راه نمی روند و بازی نمی کنند، یعنی معمولا تمیز هستند. بنابراین، وقتی صحبت از نوزادان تازه متولد شده به میان می‌آید، متخصصان معمولا سه بار در هفته حمام کردن را توصیه می‌کنند.

تکنیک های گام به گام حمام کردن نوزادان:

  • هر چیزی که نیاز دارید را دریافت کنید

مطمئن شوید که همه چیزهایی که برای حمام کردن کودکتان نیاز دارید در دسترس شماست. در اینجا چک لیستی از ضروریات حمام نوزاد آمده است:

– لگن حمام

– شامپو بدن

– شامپو

-لیف

– روپوش و حوله

– کرم ها و لوسیون ها

– روغن بچه

– پوشک تمیز

– لباس تمیز

  • دمای اب را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که دمای آب برای کودک شما مناسب است. کودک شما نیاز به احساس گرما و آرامش دارد، بنابراین مطمئن شوید که آب خیلی سرد یا خیلی گرم نباشد. برای اطمینان از کامل بودن آب می توانید از دماسنج حمام استفاده کنید. بهترین دما برای حمام کردن کودک بین 25 تا 26 درجه سانتیگراد است.

  • قرار دادن کودک در لگن حمام

وقتی صحبت از تکنیک‌های حمام کردن نوزادان می‌شود، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که نوزادان را در وان حمام نوزاد قرار دهید طوری که از پاهایشان داخل وان قرار گیرد و در عین حال آنها را به خوبی در آغوش بگیرید. دستان خود را زیر بغل کودک خود نگه دارید تا کار راحت تر شود. اگر برای اولین بار است این کار را انجام می دهید، حتماً کسی را برای کمک و حمایت در کنار خود داشته باشید. و بسیار مهم است که هرگز کودک را در زمان حمام تنها نگذارید.

  • کودک خود را به آرامی تمیز کنید

لیف یا حوله تمیز کننده کودک خود را با آب گرم خیس کنید و بدن کودک را به آرامی بشویید. بیش از حد فشار نیاورید ، زیرا پوست کودک شما نرم و حساس است بهتر است مقدار کمی ژل و شامپو اضافه کنید.

  • کودک خود را خشک کنید

خشک کردن کامل کودک بسیار مهم است. با این کار مطمئن می شوید که پوست کودکتان نرم و صاف می ماند. از یک حوله بزرگ یا لباس حمام برای خشک کردن بدن و موهای کودک استفاده کنید.

  • زمان ماساژ

پس از اینکه کودک خود را پوشک کردید ، پوست کودک را با استفاده از لوسیون و روغن ماساژ دهید. ماساژ باید 3-5 دقیقه طول بکشد. این مرحله مهم است زیرا به کودک شما کمک می کند تا آرام شود و برای خواب آماده شود.

  • لباس کودک خود را به آرامی بپوشانید

قبل از شروع حمام کردن نوزاد، یک تعویض لباس جدید آماده کنید. مطمئن شوید که لباس ها در دسترس شما هست. پس از ماساژ لباس کودک خود را به آرامی پوشانده و از چشمان کوچک زیبای درحال استراحت نوزاد خود لذت ببرید.

سورین لند حامی مادر و کودک در ایران .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *